Keresés


Elérhetőség

Hand2Hand Tánciskola
Komárom

+36-30-466-0015

info@hand2hand.hu

Hírlevél

Hírlevél fel, vagy leiratkozás

Rumba

Ütem: 4/4
Tempó: 28- 31 ütem/perc

A rumba kifejezés a „rumbear” igéből származik, amelynek jelentése tánc, ünneplés, kellemes időtöltés.

A rumba szót eredetileg több tánc gyűjtőneveként használták. Ezeknek a táncoknak a gyökerei Afrikában rejteznek, jóllehet, a rumba tánc Kubából, Latin-Amerikából indult útjára szerte a világba.

A rumba hatása a 16. században érkezett az Afrikából behozott fekete rabszolgákkal. Az eredeti rumba tánc lényegében egy szex pantomim, amelyet nagyon gyorsan, eltúlzott csípőmozdulatokkal adnak elő. Ebben a táncban a férfi szerepe érzékien agresszív, a nőé pedig védekező. Ennek a zenéjét szaggatott stílusban játsszák, összhangban a táncosok kifejező és erőteljes mozdulataival.

Az 1890-es években a havannai fekete közösségek táncolták ezt a fajta rumbát, amelyet a hatóságok nem néztek jó szemmel, és igyekeztek elnyomni, mert erős szexuális tartalma miatt veszélyesnek és erkölcstelennek találták.

Bizonyos 19. századi leírások viszont már egy egészen más jellegű táncról is beszámolnak, a rumbát szenvedélyes, csábító táncként említve, ahol a nő kihívó csípőmozgásával a férfi elcsábítására törekszik. Ebből is látható, hogy rumba fejlődése több vonalon történt.

A második világháború alatt a fekete közösségekben táncolt rumba is már egy lassabb, finomított változata az eredetinek - ez lett a son, amely a kubai középosztály legnépszerűbb táncává vált. Az úgynevezett amerikai rumba ennek a verziónak egy továbbmódosított változata. 

Lew Quinn és Joan Sawyer tették az első kísérletet a rumba bemutatására az Egyesült Államokban 1913-ban. Az igazi érdeklődés a latin zene iránt azonban inkább 1920-as évek derekától kezdődött, amikor több latin-amerikai klub (pl. Club El Chico 1925, Greenwich Village; Coconut Groove, Los Angeles) és erre a zenére specializálódott zenekar alakult meg (pl. Xavier Cougat együttese).

Európában az 1930-as években, Monsieur Pierre (London vezető tánctanára ebben a stílusban) és partnere Doris Lavelle mutatták be először a latin-amerikai táncokat, köztük a rumbát. Ők az igazi, kubai stílusú rumbát táncolták, amelyből később, 1955-ben a rumba hivatalosan elfogadott verziója is kialakult. Ezt azonban még sok vita előzte meg a tánc mivoltáról, szabályairól.

1931-1933 között a rumbát tulajdonképpen csípőmozgással tarkított foxtrottként táncolták. 1945 után kezdtek vele újra komolyan foglalkozni, majd két úgynevezett „rumbaháború” következett 1956-1958 és 1961-1963 között, melynek eredményeképpen végül is két, különböző alaplépéssel rendelkező változatot is elfogadtak: a négyszög rumbát és a kubai stílusú rumbát.

A rumba versenytáncos formája a kubai stíluson alapul. Igen messze áll a rumba eredeti, autentikus változatától. Ez valójában egy kevert, mesterségesen kialakított tánc. Bolero / rumba-bolero zenékre táncolják, son ritmikában, lépései pedig a son, a salsa, a rumba és más táncok elemeiből merítettek.

A rumbának több élő változata is van. A rumba guarachát és a kubai rumbát egy kicsit gyorsabb zenére, míg a rumba bolerót egészen lassú zenére táncolják.

A rumba a legérzékibb, leglassabb, legromantikusabb a latin versenytáncok között. Egy férfi és egy nő beteljesült szerelmi kapcsolatáról szól, amelyben a gyengéd érzelmek széles palettája jelenik meg: a csábítás, az egymáshoz közeledés, a szenvedély, a vágyakozás, de az elutasítás és a szakítás fájdalma is kifejezésre juthat benne.